Roosa Blom

Joulukuussa perhelomalla Kolilla

Kaupallinen yhteistyö: Show your Koli

Joulukuussa Kolilla

Meidän tämän syksyinen perheloma muuttui talvilomaksi, kun olimme joulukuussa Kolilla, Pohjois-Karjalassa. Olimme miettineet Kolia yhtenä vaihtoehtona lomakohteeksi jo aiemmin. Koli oli kuitenkin kohtuullisen matkan päässä (alle 6 tuntia ajoa) Pirkanmaalta. Matka tuntui sopivan pituiselta 2,5-vuotiaan kanssa. Meno- ja paluumatka sujuikin todella hyvin. Joulukuun ekalla viikolla Kolilla oli jo lunta ja hyvin talvista. Vielä ei päässyt laskettelemaan eikä ollut tarpeeksi lunta lumikenkäilyyn, mutta pulkkamäkeen ja lumiukkojen teko onnistui. Maisemat oli silti upeat ja varsinkin korkealla Kolin huippujen luona lunta oli maassa ja puissa enemmän.

Vietimme Kolilla viikon, joka oli mielestäni sopiva aika. Pidempäänkin olisimme viihtyneet. Nähtävää ja koettavaa jäi vielä ensi kerrallekkin. Ensi kerralla haluan ehdottomasti Kolille sydäntalvella. Haluan ehdottomasti päästä lumikenkäilemään ja nauttia kunnon talvesta tykkylumineen. Tiesitkö, että Koli on eteläisin paikka, jossa tulee tykkylunta? Visit Karelian nettisivuilla kerrotaan Pohjois-Karjalan olevan lumivarma ja yksi lumisimmista maakunnista. Joulukuussa Kolilla lomailu ei ollut mitenkään huono vaihtoehto (itseasiassa erittäin hyvä) ja alkukuukausi on hyvin rauhallista ennen joulua. Tykkään lomailla sesonkien ulkopuolella, koska yrittäjänä voi päättää lomansa niin miksi ihmeessä pitäisimme lomat samaan aikaan muiden kanssa? Yleensä sesongin ulkopuolella on myös paljon edullisempaa, joten meidän tilanteessa tämä on ollut aina hyvä ratkaisu.

Pohdin sopiiko Koli paikkana lapsiperheille, mutta viikon loman jälkeen voin sanoa, että sopii. Ainakin taaperon kanssa viihdyttiin hyvin ja tekemistä riitti. Me yleisesti ottaen viihdytään eniten luonnossa ja tykätään retkeillä, syödä hyvin ja vaan nauttia lomasta ilman sen isompia suunnitelmia. Oli ihana, että aikaa oli myös vain olemiselle.

Lue myös Nina ja minit -blogista vinkit Kolin lomalle lasten kanssa. He olivat tuttavapariskunnan kanssa Kolilla syyskuussa ja mukana oli 4 alle kouluikäistä lasta.

Majoitus

Majoituimme upeassa isossa ja modernissa hirsimökissä Purnuniemessä. Visit Kolin Amero Purnu 2 -niminen mökkimme sijaitsi Pielisen rannalla. Mökki oli täysin varusteltu ja sieltä löytyi niin keittiö, oleskelutila, 2 makuuhuonetta, parvi, 2 vessaa, kodinhoitohuone, pesutilat ja sauna. Lisäksi saimme mökkiin matkasängyn, syöttötuolin ja potan, jotka oli meille pyydetty varausta tehdessä. Olohuoneessa oli korkea huonekorkeus ja isot ikkunat (rakastan isoja ikkunoita!). Keittiö on kyllä todella kätevä varsinkin lapsen kanssa. Kokkasimme noin puolet viikon ruuista itse ja söimme kaikki aamu-, väli- ja iltapalat mökillä tai olimme pakanneet eväät mukaan. Pyykkikone on sellainen asia, josta en varmaan suostuisi tinkimään pidemmillä perhelomilla. Pieni lapsi sotkee vaatteita todella paljon ja toisiksi viimeisenä päivänä pesin pyykkiä. Ei tarvitse kantaa kotiin koko viikon pyykkejä mukanaan ja heti kotiin palattua pistää pyykkikonetta pyörimään. Meillä kotona on vain ulkosauna, joten oli luksusta päästä saunomaan yhdessä puolison kanssa lapsen mentyä nukkumaan.

Mökissä oli pieni piha ja vietimme pihalla myös paljon aikaa. Löysimme pienen kumpareen, josta lapsi laski pulkalla alas. Leikittiin hippaa, lumisotaa, tehtiin lumiukkoja ja kaikkea muuta mukavaa. Muksu myös nukkui päiväunet aina rattaissa ulkona. Olen huomannut, että hän nukkuu paljon paremmin ulkona.

Sijainti oli todella hyvä. Matkaa Kolin kylälle oli alle kaksi kilometria. Sijainti oli hyvin keskeinen ja matkat lyhyitä joka paikkaan. Purnuniemi alueena on upea niemenkärki, josta aukeaa henkeä salpaavat maisemat.

Peikkoretki Kolin huipuille

Ensimmäiselle lomapäivälle olimme sopineet retken Feel Kolin kanssa. Meille oli järjestetty perheille suunnattu Peikkoretki. Retki suuntautui Kolin huipuille ja kiersimme kaikki kolme Kolin huippua; Akka-Kolin, Ukko-Kolin ja Paha-Kolin. Reitille tuli pituutta noin 1,5 kilometriä ja maasto oli helppokulkuista. Taaperoa ei huvittanut kävellä, joten hän oli kantorinkassa. Saimme retken järjestäjältä kunnon liukuesteet kenkiin, koska kansallispuistossa oli jonkin verran jyrkkiä nousuja ja laskuja sekä lunta ja jäätä.

Peikkoretkellä kuulimme tarinoita kilteistä peikoista, joita Kolilla asuu. Saimme myös tietää paljon Kolin historiasta, luonnosta ja erilaisista myyteistä ja legendoista mitä alueella kulkee. Mietin loman jälkeen, että miksei aina kotimaan lomilla tule lähdettyä opastetulle retkelle? Uskon, että saimme retkestä tuhat kertaa enemmän irti, kuin että olisimme vain itse kiertäneet kansallispuistossa katsomassa maisemia ja lukeneet niistä oppaasta. Ehdottomasti aion enemmän alkaa myös kotimaan matkoilla tehdä opastettuja retkiä!

Feel Koli järjestää talvisin myös lumikenkäily-retkiä Kolin kansallispuistossa. Harmi, että nyt oli liian vähän lunta, mutta seuraavalla kerralla aion mennä lumikenkäilemään. Sitäkään en ole koskaan aiemmin kokeillut. Feel Kolilla on myös oma kauppa ja varustevuokraamo Luontokeskuksella.

Retken jälkeen istuttiin nuotion ääressä syömässä eväitä. Hyvin pohjois-karjalaisesti tarjolla oli karjalanpiirakoita, Pielisen savumuikkua (paikallista) ja mustikkakukkoa. Tietenkin myös kahvia ja mehua. Karjalanpiirakat ja savumuikut oli yllättävä yhdistelmä, mutta nuotiolla lämmitettynä erittäin hyvää! En ollut koskaan syönyt mustikkakukkoa, joten sitäkin tuli maistettua ensimmäisen kerran. Miten on, että kaikki maistuu aina paremmalta retkellä ja ulkona syödessä?

Retkipäivä; Pirunkirkko, Tarhapuro ja luolaseikkailu

Kolmantena lomapäivänä lähdimme retkelle Koli Activen kanssa. Meille oli järjestetty räätälöity retki Pirunkirkolle ja Tarhapurolle, jonka jälkeen menimme syömään eväitä Koli Activen omistamalle laavulle. Pirunkirkko oli todella mielenkiintoinen ja yllätykseksemme se olikin luola! Pirunkirkko oli sisältä hyvin kapea, mutta korkea. Vain suuaukko on ahdas, mutta heti sen jälkeen avautuu korkeaksi. Pirunkirkko on 34 metriä pitkä ja Z-kirjaimen muotoinen. Mukaan kannattaa ottaa lamppu. Ilman opasta ei varmaan oltaisi tajuttu mennä luolaan sisään. Jätettiin tavarat luolan suulle. Taapero kulki myös osittain itse ja osittain avustettuna luolassa. Luolan perällä on Eero Järnefeltin kirjoittama runo, joka nykyään erottuu hieman huonosti.

Pirunkirkon jälkeen menimme katsomaan Tarhapuron vesiputousta. Vesiputous ei ole valtavan suuri, mutta sympaattinen ja mielestäni silti näkemisen arvoinen. Jylhiltä kallioilta alas laskeutuva vesi ja osittan maan alla kulkeva puro oli hieno. Kuulemma putous on hienoimmillaan talvella osittain jäätyessään sekä keväällä lumien sulaessa. Retken jälkeen meille oli järjestetty eväät Koli Activen omistamalla laavulla. Laavu oli upea ja tunnelmallinen sisältä! Meillä oli tarjolla täytettyjä lettuja, suklaakakkua ja nokipannukahvit. Mielestäni kyseessä oli enemmänkin kevyt lounas.

Aamupäivän yhteistyöretken jälkeen mies meni vielä Koli Activen luolaseikkailulle, kun minä lähdin taaperon kanssa mökille päiväunille. Ostettiin luolaseikkailu erikseen. Luolaseikkailu oli opastettu retki, jossa oli kaksi opasta. Reitti oli noin 200 metriä pitkä luolasta ja siellä kirjaimellisesti ryömittiin ja kuljettiin todella ahtaista koloista. Jotkut kohdat olivat sellaisia, että niistä piti mennä vain kädet ylhäällä, koska ei mahtuisi, jos kädet olisivat alhaalla. Tämä ei sovellu jos on yhtään ahtaanpaikan kammoa! Mies oli kuitenkin todella fiiliksissä luolaseikkailusta ja se oli hänelle nappivalinta. Luolastot ei ole merkattu mihinkään karttoihin eikä niiden paikkaa kerrota sillä on todellinen turvallisuusriski mennä ilman asiantuntevaa opasta. Luolaseikkailun lopuksi he joivat vielä kahvit ennen, kuin suuntasivat autoille.

Rentoutumassa kylpylässä

Kolin kansallispuistossa, aivan Kolin huippujen tuntumassa sijaitsee Break Sokos Hotel Koli. Samassa pihapiirissä sijaitsee myös Luontokeskus, josta lähdimme kiertämään Kolin huippuja. Break Sokos Hotel Koli on upea hotelli, jossa takuulla pääsee rentoutumaan. Hotellissa on mielettömän upea kylpylä Koli Relax Spa. Kylpylä on suunniteltu aikuisille, joten uima-altaita sieltä ei löydy. Sen sijaan siellä on 3 erilaista saunaa, musiikkiallas, porealtaita, ulkoaltaita, elämyssuihkuja, jalkakylpyjä sekä vain mahdollisuus istua ja nauttia maisemista ja hyvistä juomista. Relax-huoneesta löytyy ilmaiseksi vettä ja hedelmiä sekä mahdollisuus tilata juotavaa hotellin baarista, jota voi nautiskella kylpylän puolella vaikka poreissa istuen. Kylpylä on klo 16 jälkeen suunnattu vain aikuisille. Me menimme heti aamulla kymmeneltä, jolloin ei ollut ketään muita meidän lisäksi. Kyllä ainakin taaperolle riitti porealtaat ja hän pääsi pulikoimaan.

Hotellilta saimme pyyhkeet sekä Lumenen tuotesetin. Kylpylän puolella oli ohjeet tuotteiden käyttämiseen. Tuotesetti sisälsi mm. jalkakylpyyn, kasvojen kuorintaa, kasvorasvaa ja muita erilaisia hemmottelutuotteita. Nämä yhdistettynä pariin lasiin kuohuvaa ja upeisiin maisemiin oli todella luksusta. Vaikka hotellin kylpylä on ensisijaisesti suunnattu aikuisille niin mielestäni se on myös käymisen arvoinen lasten kanssa. Uskon lasten tykkäävän elämyssuihkuista, erikoissaunoista ja poreista sekä juoda limsaa tai mehua pulikoimisen ohessa. Ainakin meidän taapero piti kovasti! Loman jälkeen hän ei päiväkodissakaan kertonut muuta, kuin että kävi lomalla kylpylässä. Se oli ilmeisesti hänestä hauskinta koko reissussa.

Räsävaaran näkötorni

Viidentenä lomapäivänä saatiin kahville ihana Anni, joka oli järjestänyt tämän yhteistyön meille. Anni oli aamulla leipassanut nopeasti karjalanpiirakoita (kuka leipasee nopeasti vaan karjalanpiirakoita?!) ja kahvittelujen jälkeen suunnattiin vielä ulkoilemaan. Lähdettiin Annin kanssa koko perhe käymään Räsävaaran näkötornilla. Se on oli noin 5-10 minuuttia autolla Kolin kylältä. Räsävaaran näkötornista on kuulemma upeat maisemat ja ”Koli 360 experience”. Joka suuntaan aukeaa henkeä salpaavat maisemat ja luontoa näkyy silmän kantamattomiin. Valitettavasti meidän kohdalle osui todella pilvinen päivä, joten maisemat jäivät siltä osin vähän laimeaksi. Kirkkaalla säällä tämä on varmasti käymisen arvoinen!

Hyvää ruokaa paikallisista raaka-aineista

Viime vuonna lomalla ollessamme emme kokanneet kertaakaan. Tällä kertaa teimme noin puolet reissun ruuista itse, mutta söimme myös ulkona. Rakastan hyvää ruokaa ja lomalla (ja muutenkin) on parasta päästä syömään muiden laittamia herkullisia ruokia. Yleisesti ottaen Kolilla näkyi ruokalistalla paljon paikallista kalaa, puhtaita kotimaisia raaka-aineita ja kasvisruokia oli myös yllättävän paljon.

Meille oli varattu kolme eri ruokailua ja söimme Break Sokos Hotel Kolin yhteydessä olevassa Grill it! -ravintolassa kolmen ruokalajin illallisen sekä kylpylän jälkeen pizzat, Kolin Ryynänen on tunnelmaltaan rennompi ravintola ja siellä söimme myös 3 ruokalajia sillä halusimme maistaa kaikkia herkkuja, mitä listalla löytyi! Kävimme myös Kolin Keitaassa, joka on tunnelmallinen Bed & Breakfest -majatalo keskellä Kolin kansallispuistoa. He ovat erikoistuneet kasvisruokaan, mutta listalta löytyi myös luomulihaa ja paikallista kalaa. Kävimme myös viimeisenä lomapäivänä vierailulla Kolin Panimolla, josta ostimme kotiin viemisiä samalla.

(Ruokapaikoista kirjoitan vielä erikseen kattavamman postauksen, joka on tulossa ihan lähi viikkoina.)

Meillä oli oikein onnistunut ja ihana loma! Koli oli valintana todella hyvä ja haluan ehdottomasti mennä Kolille vielä uudestaan. ♥

Tutustu Kolin lomailu mahdollisuuksiin lisää tästä. Myös Visit Karelian nettisivuilta löytyy paljon hyödyllistä tietoa Kolin matkailijoille.