Roosa Blom

Ekologinen syysloma Rukalla

Syysloma Rukalla

Vihdoin lokakuussa pääsimme koko perhe lomalle ja mies vietti ”kesälomaansa”. Tiedättehän nää yrittäjien lomat? Ensin ajatuksissamme oli lähteä pohjoiseen. Sen jälkeen pyöriteltiin jo vaihtoehtona Saksaa. Ajatuksena mennä autolautalla ja omalla autolla tai ehkä lentämällä. Myös päästökompensoitua all-inclusive lomaa etelän lämmössä mietimme. Olimme jo melkein ostaneet lentoliput Saksaan ja taapero piti viedä passikuviin. Kuitenkin omatunto sanoi, että ei lennetä ja haluan matkustaa kotimaassa. Halusin Lappiin katsomaan ruskaa tai onko siitä mitään jäljellä.  Olen haaveillut Lappiin ruska-ajan näkemisestä jo vuosia. Kaikkien jahkailujen jälkeen päätimme viettää loman Rukalla. Lomamme ajoittui juuri syyslomien taitteeseen tiistaista 8. lokakuuta torstaihin 17. lokakuuta.

Maailman helpoin autojuna

Taaperon vanhempina ja univelkaisina tulimme tulokseen, ettemme aja Tampereelta Kuusamoon. Lapsi ei viihtyisi kuitenkaan autossa koko matkaa ja yöllä emme jaksaisi ajaa vaan haluamme yöt käyttää nukkumiseen. Pelkästään ajoaika olisi yli 8 tuntia ilman pysähdyksiä. Ostimme sitten liput AutoJunaan Tampereelta Rovaniemelle. Juna meni yöllä ja matkustimme klo 22-07. Meillä oli remontoitu oma kahden hengen hytti, jossa oli oma suihku ja vessa. Olimme valinneet tämän hieman kalliimman vaihtoehdon ja vessattomat 3 sängyn hytit, joita ei oltu remontoitu olivat hieman edullisempia. AutoJuna maksoi meno-paluu vähän vajaa 400 euroa. Sisältäen oman vessallisen hytin, kaksi aikuista, 1-vuotiaan taaperon (ilmainen) ja auton Tampereelta Rovaniemelle ja takaisin.

Auto piti lastata junaan noin 1-1,5h ennen junan lähtöä. Mies kävi aina viemässä auton ja odotimme taaperon kanssa juna-asemalla. Tampereen päässä junaan pääsi puoli tuntia ennen lähtöä. Odottelua Tampereen juna-asemalla tuli noin tunti ja se meni ihan helposti. Vaunut jätimme autoon sillä ne eivät mahtuneet hyttiin eivätkä junan käytäville. Hytti oli todella pieni, paljon pienempi kuin laivan hytit. Sängyt olivat normaalinkokoiset ja mukavat nukkua, mutta muuten tilaa ei ollut. Ei se meitä haitannut sillä junaan mennessä pesimme hampaat ja pistimme nukkumaan. Aamulla heräsimme ja junasta poistuttaessa etsimme aamupalapaikan.

Aamiainen Rovaniemen keskustassa

Rovaniemellä aamiaispaikaksi valikoitui Hostel Cafe Koti, jossa saimme aamiaisen bloginäkyvyyttä vastaan. Tätä paikkaa myös moni lukijoista suositteli Instagramissa, kun kyselin suosituksia Rovaniemeltä. Paikka oli ihana ja sijaitsi aivan Rovaniemen keskustassa reilu kilometrin päässä rautatieasemalta. Aamiainen oli aika tyypillinen suomalainen aamiainen; puuroa, leipää, jukurttia, hedelmiä, erilaisia mehuja, teetä ja kahvia jne. Kassalta pyydettäessä sai myös vegaanisen aamiaisen ja halusin ehdottomasti maistaa sellaista. Ja ai, että nam! Vegaaninen aamiainen oli ihan tajuttoman hyvää ja ylitti omat odotukseni täysin. Itseasiassa olen himoinnut kyseistä aamiaista uudestaan siitä lähtien. Paikka tarjosi myös majoitusta, jonka huoneet olivat tasoltaan ihan hotellin veroisia, mutta hinnoiltaan huomattavasti hotellia edullisemmat.

Rovaniemeltä suuntasimme kohti Kuusamoa ja Rukaa, jonne ajoimme reilu 2 tuntia. Tarkoituksenamme oli samana päivänä mennä Isokenkäisten Klubille kotalounaalle. Olin sopinut jo asiasta blogiyhteistyön. Valitettavasti jouduin perumaan lounaan sillä olin juuri pari päivää ennen reissua sekä vielä ensimmäiset päivät lomallamme kuumeessa. Odotin itse tätä paljon ja vaikutti todella kivalta ja erilaiselta ohjelmalta. Jotain hauskaa ja rentoa. Toivottavasti pääsemme seuraavalla kerralla sinne sitten. Rukalla meitä odotti täysi yllätys, kun ensilumi oli satanut ja jokapaikassa oli 10cm lunta. Ihan täysi talvi siis ja onneksi meillä oli autossa talvirenkaat.

Kuusi yötä rukalla

Olemme miehen kanssa luonteelta vähän sellaisia, ettemme malta pysyä paikallamme. Lomallakin me valitsemme mielummin roadtripin, kuin viikon samassa hotellissa altaalla makaamassa. Tällä lomalla päätimme kuitenkin keskittyä olemaan yhdessä paikassa. Meinasimme jo ensin olla puolet viikosta muualla ja puolet muualla. Onneksi molemmat järkeilimme, että mitä jos nyt vaan ollaan yhdessä paikassa ja ollaan vaan. Ja sitä me lomalta haluttiinkin – olla vaan.

Majoituimme Rukariutan uusissa huoneistoissa, josta saimme alennusta majoituksesta blogiyhteistyönä. Halusimme majoittua palveluiden läheisyydessä ja huoneisto sijaitsi reilu kilometrin päässä Rukakeskuksesta. Kaupat, alko, apteekki, kelkkavuokraamo jne sijaitsi 200m säteellä. Pääsimme olemaan ensimmäisiä majoittujia huoneistossa ja uudet huoneistot olivat valmistuneet juuri edellisessä kuussa. Huoneisto oli 70 neliötä kahdella makuuhuoneella, tilavalla keittiö ja oleskelutilalla, kylpyhuoneella ja saunalla. Oli kyllä hyvä valinta ottaa huoneisto hotellin sijasta. Vaikkemme lomalla kokanneet ruokaa kuin kerran (Ruokapaikoista tulossa oma postaus!) tuli kuitenkin syötyä aamiainen, välipalat ja iltapala lähes aina huoneistossa. Saunoimme myös monena päivänä ja taaperokin istui ylälauteella aina saunan ollessa lämmin ja heitteli löylyä. Koska Rukalle oli satanut jo ensilumi oli mukava, kun vaunut sai laittaa kylpyhuoneeseen eivätkä ne kastelleet eteistä ja olleet siinä tiellä. Ehdottomasti lapsiperheen näkökulmasta arvostin myös todella paljon pyykinpesukonetta ja kuivauskaappia. Otimme kestovaipat mukaan reissuun ja osakestoilimme reissussa.

kotimaisuus oli huomioitu huoneistoissa

Olen todella iloinen kuinka paljon ekologisuus, kotimaisuus ja laadukkuus oli huomioitu huoneistoissa jo rakennusvaiheessa. Tietenkään laadusta ja viihtyvyydestä tinkimättä. Lämmitysmuotoina käytetään 100% uusiutuvaa energiaa. Juuri meidän loman jälkeisellä viikolla tuli huoneistoihin myös lajittelut. Tämä oli asia mitä kaipasin ja kysyin, mutta hienoa, että nämä asiat oli jo tulossa. Biojätteet menevät Ouluun ja niistä tehdään biokaasua.

Huonekalut oli valmistanut suomalainen Pedro Oy, joka valmistaa tuotteet Lahdessa. Tuotteet on suunniteltu käytännölliseksi ja kestäviksi, mutta ovat myös muotoilultaan tyylikkäitä. Sohva on vuodesohva, johon mahtuu nukkumaan kaksi henkeä. Sohvan mukana oleva petauspatja on valmistettu 60 petpullosta ja kiertotalousajattelu on tiiviisti mukana yrityksen tuotekehityksessä. Kuulin myös, että yritys ottaa vastaan heidän valmistamiaan vanhoja huonekaluja, joita kunnostavat ja antavat Hope ry:lle.

Keittiö ja muut kiinteät kalusteet on valmistettu Nastolassa ja ovat Avainlippu-tuote. Valmistaja on Novart Oy. Keittiö on kaunis, käytännöllinen ja laadukas. Yksi hieno yksityiskohta keittiössä on integrtoidut Festivon kylmälaitteet. Vetolaatikoista aukeaa jääkaappi ja pakastin. Jääkapin sisällä on vielä erillinen vetolaatikko hedelmille. Kokonaisuus on erittäin moderni ja tyylikäs. Festivon kylmälaitteet on valmistanut Suomen Kotikylmiö Oy, joka on ainoa kotimainen kodin kylmälaitteiden valmistaja. Festivo-kotitalouslaitteiden kotimaisuusaste on 80% ja tuotteet valmistetaan Hollolassa.

Muita pieniä tärkeitä asioita, joita on huomioitu on esimerkiksi ovet, ikkunat ja sisustuspaneelit ja -listat. Ovet ja ikkunat on myös valmistettu Suomessa, jossa kotimainen valmistaja osaa huomioida Suomen neljä vuodenaikaa ja vaativat olosuhteet. Valmistajana Kaski. Sisustuspaneelit ja -listat on valmistanut Maler Oy, jolla on jo yli 30 vuoden kokemus alalta. Heidän tuotanto- ja toimistotilat sijaitsevat Ylivieskassa. Rukariuttaan asennetut sisustuslisat on valmistettu kotimaisesta männystä ja käsitelty laadukkailla ja ympäristöystävällisillä vesiohenteisilla maaleilla.

Rukalla tehdään paljon asioita Ympäristön eteen

Rukalla tehdään paljon asioita ympäristön eteen. Rukan hiihtokeskus on vuodesta 2018 alkaen ollut hiilineutraali. Heillä on mm. oma vastuullisuusohjelma, joka sisältää ympäristövastuullisuuden lisäksi myös yhteiskunnallisen ja taloudellisen vastuullisuuden. Esimerkiksi he haluavat tukea paikallisten lasten ja nuorten lasketteluharrastustaja Kuusamon 10-vuotiaille lapsille tarjovat kausikortit ilmaiseksi kaudesta 19–20 eteenpäin. Muun ikäisille nuorille tarjotaan kausikortit alennettuun hintaan.

Lokakuun alussa aukesi ensimmäiset rinteet. Rinteistä kolme oli jo auki syyslomallamme.

Luonnossa riitti aktiviteetteja lomalle

Me haluttiin ottaa loma aidosti lomailun kannalta. Ei siis suunniteltu jokaista päivää täyteen ohjelmaa vaan haluttiin jättää aikaa myös vaan hengailulle ja lepäämiselle. Syötiin joka päivä ulkona, koska miksei. Rakastetaan hyvää ruokaa ja haluttiin testata monia ruokapaikkoja. Oli ihana kokeilla jotain erilaista mitä meillä kotona päin ei ole ja emme käyneet missään ketjuravintoloissa syömässä ollenkaan.

Vietettiin paljon aikaa ulkona ja luonnossa. Siellä riittikin puuhasteltavaa. Lumi oli satanut maahan ja taapero oli siitä aivan onnessaan. Hän vain halusi pyöriä lumessa, tehdä lumiukkoja ja mennä pulkalla. Pulkan saimmekin lainaan majoituksen puolesta. Mies oli talvitakin pakannut ja samoin taaperolle oli toppahaalari, mutta minulle ei. Sain Rukapalveluilta lainaan takin sillä en ollut varautunut niin talviseen keliin.  Heidän periaate on, että heiltä voi vuokra varusteet, jos sellaisia ei itsellä ole ja pärjätä ja päästä osallistumaan aktiviteetteihin ja loman viettoon kylmissäkin olosuhteissa. Heiltä löytyy varusteet kaikille, joten lomalle voi vaan tulla ilman että mitään tarvitsee hankkia.

Aktiviteettejä riitti Rukalla. Ensimmäiset hiihtoladut avattiin, mutta emme oikein välitä hiihtämisestä. Mies kävi laskettelemassa ja 3 rinnettä oli silloin jo avattu. Me menimme Gondoolihissillä Rukan huipulle ja alas. Huipulla oli kävellenkin todella hienot maisemat ja lumista jo lokakuussa. Kävimme myös katsomassa eläimiä kotieläinpihalla huskysafareita järjestävällä Erä-Sudella.

Mies kävi ensimmäisenä päivänä taaperon kanssa Pienellä Karhunkierroksella, josta he menivät vain osan. Taapero jaksoi monta päivää selittää kuinka hän silloin antoi ruokaa kädestä Kuukkeleille. Itse olin kipeä, joten lepäilin vielä. Meillä oli lainassa miehen veljeltä kantorinkka, joka oli todella kätevä. Taapero nukkui osan kävelystä rinkassa ja muutenkin viihtyi, kun näki sieltä hyvin. Kantorinkkoja oli myös vuokrattavissa. Lähtöpäivänä kävimme koko perhe Kiutakönkäällä, jossa nuotiopaikalla söimme eväät ja keräsimme luonnosta puolukoita. Puolukat olikin muksun herkkua ja hän innoissaan hypähteli aina kun annoin yhden puolukan syötäväksi.

Viimeinen päivä Rovaniemellä

Viimeisen yön vietimme Rovaniemellä. Otimme huoneen Artics Light -hotellista, joka on saanut lukuisia palkintoja. Tätä myös moni seuraajani Instagrammissa kehui. Söimme kolmen ruokalajin illallisen hotellin ravintolassa. Tykkäsimme kovasti ja ruoka oli meidän makuun. Lisäksi heidän aamiainen oli aivan omaa luokkaansa. Perinteisten hotelliaamiaisen lisäksi oli tarjolla erilaisia smoothieita, terveysshotteja, raakakakkuja, alkoholitonta skumppaa, erilaisia levitteitä, erikoiskahveja, kolme eri kasvimaitoa – ja vaikka mitä! Aamupala oli kyllä älyttömän hyvä ja koko hotelli kokonaisuutena ihan omaa luokkaansa Suomessa. Palvelu oli älyttömän ystävällistä ja pienillä asioilla oli saatu luotua hieman luksusta.

Viimeinen päivä ennen junan lähtöä vietettiin vaan hengaillen Rovaniemellä. Otimme myöhäisen uloskirjautumisen, jonka sai veloituksetta. Aamupäivällä kävimme leikkimässä Angry Birds -leikkipuistossa ja kävimme kahvilla vegekahvila Woodssissa. (Tää oli myös seuraajieni suosittelema, eikä turhaan!) Illalla vielä kävimme Hoplopissa jonne aikuiset ja alle 2-vuotias pääsi ilmaiseksi. Syötimme taaperolle siellä iltapuuron, kun lähdimme vasta kahdeksan jälkeen junalle.

Meillä oli oikein onnistunut ja rentouttava loma. ♥

PS. Ruka-Kuusamon ruokapaikoista tulossa oma postaus pian!