Hae
Roosa Blom
Kaupallinen yhteistyö

Meille muutti sähköauto

Kaupallinen yhteistyö: Volkswagen

Volkswagen id.3 id3 sähköauto

Sähköauto pihassa

Nyt vihdoin pääsen paljastamaan tämän! Nimittäin pääsin tekemään yhteistyötä Volkswagenin kanssa ja yhteistyön tiimoilta meillä on seuraavat puoli vuotta käytössä uusi Volkswagen ID.3 sähköauto. Olen tästä yhteistyöstä ja autosta todella fiiliksissäni! Olen puhunut paljon siitä, että asumme maaseudulla ja haluamme asua jatkossakin. Maaseudulla on kuitenkin todella vaikea pärjätä ilman autoa ja meidän perhe tarvitsee kaksi autoa. Täällä meidän maalaiskunnassa ei kulje julkisia kunnolla sisäisesti eikä täältä pääse helposti julkisilla muualle. Tai pääsee, mutta minne ja koska on sitten eri asia. Esimerkiksi itse käyn Helsingissä töiden takia muutaman kerran kuukaudessa ja yleensä pelkästään päiväreissun. Bussilla matka-aika olisi 4 tuntia (!!) per suunta, kun autolla taas pääsen omasta pihasta 1,5-2 tunnissa, riippuen minne päin Helsinkiä suuntaan.

Olen pohtinut paljon autoilua ja autoja ekologisesta näkökulmasta ja yrittänyt miettiä ratkaisuja. Millainen olisi ekologinen ja ennen kaikkea järkevä auto meille? Haluan auton helpottavan arkea, en vaikeuttavan. Mulle on ehdottoman tärkeää, että autolla pääsisi lataamatta sen reilu 200km. Meillä kuitenkin asuu ystäviä ja sukulaisia noin 200km säteellä ja vieraillaan monien luona usein. En siis todellakaan näe järkevänä, että 2 tunnin matkan takia pitäisi pysähtyä lataamaan.

Sähköautot ovat kiinnostaneet todella paljon, mutta koska mulla eikä kellään tutulla tai edes puolitutulla ole kokemusta niin on ollut vaikea tarttua ajatukseen. Tai on yhdellä lähipiirissä, mutta he asuvat Helsingissä, mikä ei ole yhtään sama kuin täällä maalla, missä välimatkat ovat pitkiä. Auto on kuitenkin aina arvokas hankinta oli se sitten uusi tai käytetty.

Päässäni on pyörinyt paljon kysymyksiä ja kysymysmerkkejä sähköautoiluun liittyen. Olen iloinen tästä yhteistyöstä, koska puolen vuoden aikana ehtii nähdä ja kokea, mitä kaikkea sähköautoarjessa voi tulla vastaan.  Talvi on se suurin kysymysmerkki. Miten sähköautolla pärjää talvella ja miten pakkaset vaikuttavat akkuun ja auton toimintamatkaan? Se selviää pian.

Volkswagen id.3 id3 sähköauto

Volkswagen id.3 id3 sähköauto

Miksi Volkswagen?

Kun lähdin miettimään yhteistyökumppania autoyhteistyölle en kokenut olevan muita vaihtoehtoja kuin Volkswagen. Meillä on ollut ainoastaan Volkswagenin tai saman konsernin autoja, niin 20 vuotta vanhoja kuin ihan uusia. Tällä hetkellä meidän toinen auto, eli miehen työauto, on uusi Volkswagen Transporter. Sitä edellinen oli 20 vuotta vanha ”taivaansininen” (nimesimme auton värin mukaan), jolla oli ajettu lähes 500 000 kilometriä, ennen kuin myimme sen pois. Se auto vaan kävi ja kulki eteenpäin joka päivä. Toki kuluvia osia piti vaihtaa, mutta itse en koskaan pelännyt autolla ajaessa, että auto jättäisi minut tielle. Eikä jättänyt. Myös lähipiirissä on ollut paljon Volkswageneita. Oman kokemukseni mukaan Volkswagenit ovat pitkäikäisiä, laadukkaita, kestäviä ja hyviä autoja ominaisuuksiltaan.

Yhteistyön tiimoilta me saimme käyttöömme Volkswagen ID.3 täyssähköauton, joka on maailman ensimmäinen CO2-hiilineutraalina asiakkaalle luovutettava auto. Eli siis auton valmistus on tehty hiilineutraalisti ja aina tehtailta alkaen mietitytty miten tuotannon jokaisen osan voisi tehdä täysin hiilineutraalisti. Mikäli jotain kohtaa ei ole voitu toteuttaa hiilineutraalisti, on sen päästöt kompensoitu. Volkswagen on sitoutunut Pariisin ilmastosopimukseen ja tavoitteena on olla CO2-neutraali yritys vuoteen 2050 mennessä.

Akun tuotannossa sekä Saksan Zwickaun tehtaalla, jossa koko ID.3-mallisto valmistetaan, hyödynnetään vain uusiutuvaa energiaa saavuttaaksemme ilmastotavoitteemme. Mahdolliset tuotannosta asiakkaalle aiheutuneet kuljetuspäästöt on hyvitetty tukemalla ympäristöprojekteja. (Volkswagen)

Tämä oli asia, joka itselläni herätti kiinnostuksen juuri tähän automalliin. ID.3 on ulkomitoiltaan VW Golfin kokoinen, mutta koska sähkömoottori vie vähemmän tilaa, vastaavat sen sisämitat VW Passattia. Ainakin nopealla silmäyksellä auto on sisätiloiltaan tilava. Saa nähdä, kun suuntaamme koko perhe viikoksi pohjoiseen ja autoon pitäisi mahtua rattaat, sukset ja muuta tavaraa.

Kerron autosta ja käyttökokemuksista lisää seuraavissa blogipostauksissani.

Volkswagen id.3 id3 sähköauto Volkswagen id.3 id3 sähköauto

Auton lataaminen

Auton lataaminen on herättänyt paljon paljon kysymyksiä. Tällä hetkellä meillä ei ole kotona kotilatauslaitetta, vaan ladataan autoa tavallisesta pistorasiasta. Se on hieman hitaampaa, mutta ainakin toistaiseksi riittänyt. Yön yli auto kerkeää ladata täyteen sen mitä olen ajanut päivän aikana. Lisäksi teen kotona töitä, joten auto on latauksessa myös työpäivän aikana.

Lataaminen kodin ulkopuolella on vaatinut hieman tutustumista. Se ei ole vaikeaa, mutta kun on tottunut bensa-autoon ja maksamaan pankkikortilla. Sähköautoillessa on tarvinnut ladata sovelluksia ja hankkia RFID-tunnisteita eli lataustunnisteita, jotka käytännössä ovat avaimenperä ”lätkiä”, joilla lataus aloitetaan ja lopetetaan. Lataustapahtuma veloitetaan suoraan pankkikortilta. En ole ladannut autoa, kuin vasta kerran kodin ulkopuolella.

Se, mikä latausasiassa on yllättänyt niin latausasemien määrä! Suomessa on lähes joka paikassa sähköauton latauspisteitä eteläisimmästä kärjestä aina pohjoiseen asti. Meidän pienessä maalaiskunnassa on 3 latauspaikkaa, joista yksi on pikalatauspiste. On myös kiva, että K-lataus -pisteitä on tullut ympäri Suomen K-ruokakauppojen yhteyteen. Kuinka kätevää on ladata autoa samalla, kun tekee ruokaostoksia?

K-Lataus-asemilta ladattava sähkö on 100-prosenttisesti uusiutuvaa. Nyt ilmastonsuojelu on omissa käsissäsi. Volkswagen ID.3 mahdollistaa päästöjen vähentämisen jokaisella matkalla, olit sitten ajamassa töihin, lasten harrastuksiin tai muuten vaan reissussa.  (Volkswagen)

Vinkkinä: Kannattaa zoomailla K-latauksen karttaa lähelle omaa kuntaa sillä kaukaa katsottuna näyttäisi että latauspisteet ovat keskittyneet vain muutamiin osiin Suomea, vaikka niitä on lähelle zoomattuna ympäriinsä.

 

Instagramissa lisää kokemuksia

Viikottain päivitän sähköautoilusta Instagramin puolelle ja kaikki sähköautoiluun liittyvät storyt löytyvät kohokohdista ”VW ID.3 sähköauto”. Instan puolella onkin niin kommenttikentässä kuin yksityisviestein ollut vilkasta keskustelua. Tämä aihe tuntuu kiinnostavan teitä ja on ollut kiva kuulla myös kokemuksia heiltä, joilla sähköauto on. Selkeästi sähköautoilu on vielä todella uutta Suomessa ja haluaisin itse tehdä siitä hieman helposti lähestyttävämpää.

 

En malta odottaa, että pääsen kerryttämään lisää kokemuksia, sillä ainakin nyt jo lyhyellä aikavälillä tää sähköauto on vienyt mun sydämen. Oon saanut jo kyselyä, että miten maltan sitten luopua tästä autosta yhteistyön loputtua. Se onkin paha kysymys.. Yritän olla ajattelematta ja nauttia näistä yhteisistä kilometreistä ♥

 

Kuvat: Dilan Rauhala / Dilan Photography


LUE MYÖS:

Käytetty ja huolletty läppäri 12kk takuulla

Näin saat lisää lukijoita blogiin

Tehokas ja halpa kotitekoinen pyykinpesuaine

SEURAA SOMESSA!

Instagramissa @roosablom

Tykkää myös Facebookissa

Kaupallinen yhteistyö: Volkswagen

4 kommenttia

  1. Petri kirjoitti:

    Onnea, et tule varmastikkaan pettymään. Itse hankin sähköauton kesällä, kokenuksia vii seurata sähköautoblogissani https://piuhalla.blogspot.fi

  2. Kimmo kirjoitti:

    Muutama vinkki, joista on varmasti hyötyä:
    1) lataa Plugshare app kännykkääsi. Se näyttää kaikki mahdolliset latauspisteet ja niiden operaattorit. Saat myös tietoa koska lataus ko. asemalla on viimeksi varmuudella onnistunut (ja merkkaa sitten toki itsekin kun olet käynyt lataamassa että miten kävi)
    2) älä koskaan luota siihen, että pikalatausasema jossa olet ajatellut tien päällä lataavasi on kunnossa tai että lataus onnistuu juuri oman autosi kanssa. Eli sen verran sähköä pitää olla, että pääset seuraavalle laturille tarvittaessa. Lataa siis aina kun siihen on tilaisuus matkalla! FB:ssä Latausverkosto -Nyt! ryhmään kannattaa liittyä, sieltä saat tietoa pikalatureista ja voit kysellä apuja.
    3) kuiva talvikeli ja pakkanen eivät vaikuta ”rangeen” kovinkaan paljon. Mutta vastatuuli, vesi/räntäsade ja loskainen tie vaikuttavat todella paljon. Tällaisissa olosuhteissa lisää rangea saa vain alentamalla nopeutta.
    4) reittisuunnitteluun on olemassa erinomainen työkalu: a Better Route Planner. Sen käyttöön kannattaa tutustua jos ajat paljon pitkiä matkoja.
    5) vauhti on myrkkyä rangelle, mieti kannattaako ajaa esim. 100 alueella 110 km/h mittarinopeutta vaiko tyytyä 100 tai hiukan alle. Aika, jonka säästät nopeudella on hyvin pieni mutta joudut ehkä pysähtymään ja lataamaan välillä jonka olisit päässyt alhaisemmalla nopeudella ilman pysähdystä.

    Ei muuta kuin hyviä kilometrejä, puolen vuoden jälkeen et varmasti halua enää hypätä vanhanaikaisen, polttomoottorilla liikettä synnyttävän vaunun kyytiin =)

    • roosa kirjoitti:

      Vau, kiitos paljon näistä todella hyvistä vinkeistä 🙂 Tutustun noihin mitä vinkkasit.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *