Hae
Roosa Blom

Vaikuttajamedian Intensiiviryhmä oli ponnahduslauta uralleni

Vaikuttajamedian Intensiiviryhmä oli ponnahduslauta uralleni

Syksyllä 2019 osallistuin Vaikuttajamedian Intensiiviryhmä -kurssille, joka kesti 5 kuukautta. Se sisälsi tapaamiset kerran kuukaudessa ja lisäksi kotitehtäviä. Mietin pitkään ilmoittaudunko mukaan sillä hinta tuntui äitiysloman jälkeisessä palkkatilanteessa korkealta (noin. 100€ / kk). Päätin kuitenkin osallistua ja se on ollut nykyisen urani merkittävin päätös.

Olen ollut aina yrittäjä enkä koskaan ole ollut vakituisessa työsuhteessa. Tein ennen 5 vuotta töitä vastuullisen muodin parissa omalla brändilläni. Äitiyslomalla kuitenkin alkoi kypsyä ajatus, että on aika vaihtaa alaa. Koin, ettei muodin parissa työskentely tuntunut enää omalta. Äitiyslomalla otin rennosti ja pohdin mitä teen. Päätin kuitenkin, että lopetan oman brändini ja on aika yrittäjänä tehdä muuta. Jossain vaiheessa kirkastui ajatus kaupallistaa blogi ja Instagram. Olen blogannut jo vuodesta 2007, kun avasin ensimmäisen blogini. Vuodet 2011-2013 olin hyvin aktiivinen, mutta blogi ei ollut kaupallinen. Se oli kiva harrastus ja silloin blogimaailmassa alkoi tulla ensimmäisiä yhteistöitä. Itsekkin pääsin ensimmäisiin blogibileisiin ja sain ensimmäisiä tuotepalkkioita. Nykyistä blogiani olen kirjoittanut vuodesta 2015.

Kun näin mainoksen Vaikuttajamedian Intensiiviryhmästä kypsyi ajatus, että tuonne on mentävä. Minulla ei ollut mitään kokemusta blogin kaupallistamisesta. Miten myydä yhteistöitä ja millaisia summia voi tai pitää pyytää yhteistöistä. Aloittaessani syksyllä 2019 Intensiiviryhmässä oli blogissa 5000-7000 uniikkia kävijää kuukaudessa ja näyttökerrat 10 000 – 13 000. Instagramissa seuraajia oli reilu tuhat. Ajattelin, että minulla on pieni blogi ja tarvitsisin kymmeniä tuhansia seuraajia, jotta voisin tienata somella. Kuinka väärässä olinkaan.

Intensiiviryhmässä käytiin joka kuukausi eri osa-alueita läpi ja jokaisella kerralla jokainen kurssilainen sai myös henkilökohtaista valmennusta. Kirkastettiin somekanavien sisältöä ja luotiin henkilökohtainen sisältöstrategia. Lisäksi valmennuksessa opeteltiin analytiikkaa ja miten myydä kaupallisia yhteistöitä ja mihin hintaan. Todella konkreettisia neuvoja. Pidin myös siitä, että koulutuksessa painotettiin, kuinka minkä tahansa kokoinen vaikuttaja voi tienata somella. Toki yhteistyön hintalappu on eri 1000 ja 10 000 seuraajalla, mutta yhteistyöhön vaikuttaa muutkin kuin vain seuraajamäärä.

Sain Intensiiviryhmästä takataskuuni paljon neuvoja ja konkreettisia vinkkejä. Olin tehnyt muistiinpanoja, joihin palasin myös seuraavana keväänä. Pienen lapsen äitinä aika oli välillä kortilla ja univelkaa sen verran, etten aina jokaisessa hetkessä pystynyt antamaan niin paljoa aikaa koulutukselle ja kotitehtäville mitä olisin halunnut. Kuitenkin oli ihana, kun pystyin samoja neuvoja ja muistiinpanoja hyödyntämään myöhemmin.

Vuosi myöhemmin ura somevaikuttajana

Vuosi Vaikuttajamedian Intensiiviryhmän aloittamisen jälkeen olen siinä pisteessä, että voin sanoa olevani vaikuttaja ja somen olevan työtäni. En ole (edelleenkään) palkkatöissä. Somekanavani eivät kasvaneet räjähdysmäisesti. Blogin luvut ovat nousseet; uniikit kävijät 15 000 – 30 000 ja sivukatselut 25 000 – 110 000, mutta Instagramissa seuraajia on “vain” 2 200. En ole enää kevään jälkeen tehnyt yhtään yhteistyötä pelkällä tuotepalkkiolla (paitsi yksi tämän hetkinen ISO yhteistyö on poikkeus). Pääasiassa myyn blogi + Instagram yhteistöitä, mutta myös muutamia pelkkiä Instagram-yhteistöitä olen saanut myös myytyä. Isoin yhteistyö jonka olen saanut on yhteistyö Volkswagenin kanssa. Sain käyttööni uuden täyssähköauton puoleksi vuodeksi.

Tällä hetkellä teen oman somen lisäksi myös sisällöntuotantoa yrityksille, somekonsultointia ja myyn kaupallisia yhteistöitä myös muille vaikuttajille. Suurin osa tuloistani koostuu silti yhteistöistä omissa somekanavissani.

Haluaisin sanoa, että itselleni suurin oivallus on se, että seuraajamäärällä ei ole väliä. Tai on tiettyyn pisteeseen asti, mutta jos somella haluaa tienata on tärkeämpää osata myydä kaupallisia yhteistöitä. Yritykset arvostavat aitoja vaikuttajia ja hakevat enemmän täydellistä brand matchia, jolloin pelkkä seuraajamäärä ei kerro kaikkea.

Voin siis lämpimästi suositella Vaikuttajamedian koulutuksia. ♥ Itsekkin olen ilmoittautunut jo yhteen webinaariin loppuvuodelle ja toiselle kurssille tammikuulle. Uskon myös, ettei koskaan voi koulututtautua ja oppia liikaa. Kaikki Vaikuttajamedian koulutukset löytyvät täältä.

Koen, että Vaikuttajamedian Intensiiviryhmä oli ponnahduslauta nykyiselle uralleni enkä olisi todellakaan tässä pisteessä, jos en olisi käynyt tuota kyseistä koulutusta.

PS. Postaus ei ole kaupallinen yhteistyö ja olen itse maksanut kurssista.

 

Kuvat Dilan Rauhala / Dilan Photography


LUE MYÖS:

Käytetty ja huolletty läppäri 12kk takuulla

Näin saat lisää lukijoita blogiin

Tehokas ja halpa kotitekoinen pyykinpesuaine

 

SEURAA SOMESSA!

Instagramissa @roosablom

Tykkää myös Facebookissa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *