Roosa Blom

Miniloma Hankasalmella – lasi-igluja, luontoa, villiyrttejä ja kasvohoitoja

Kaupallinen yhteistyö: Hankasalmen kunta

Tyttöjen reissu Hankasalmella

Vietettiin aivan ihana miniloma mun ystävien kanssa Hankasalmella toukokuussa. Oltiin tyttöjen kanssa lataamassa hieman akkuja ja oli ihanaa päästä viettään aikaa yhdessä.

Täytyy myöntää, että ilman tätä yhteistyötä en olisi osannut lähteä lomalle Hankasalmelle enkä varmasti olisi löytänyt näitä yrityksiä. Mutta se onkin parasta työssäni, että pääsee tutustumaan uusiin yrittäjiin ja yrityksiin. Täytyy sanoa, että voin käsi sydämellä suositella kaikkia yrityksiä. Olen ihan häkeltynyt, kuinka ihania jokainen yrittäjä oli. Olisimme viihtyneet pidempäänkin ja joissakin paikoissa vietimme ”yliaikaa”. Koska oli niin mukavaa ja juttua riitti. Meidät toivotettiin tervetulleeksi jokaiseen paikkaan uudestaan ja en näe syytä miksen Hankasalmelle tulisi uudestaan. Ehkä ensi kerralle menemme kesäretkelle koko perheen kanssa.

Saapuminen hankasalmelle

Ensimmäisenä päivänä saavuimme Hankasalmelle iltapäivällä viiden aikaan. Olimme lähteneet Tampereelta kahdelta ja automatka oli vajaa kolme tuntia ilman pysähdyksiä. Ensimmäisenä iltana meillä oli hyvin rento ohjelma. Saavuimme yöpaikkaamme Ranta-Keurulaan, joka sijaitsi täysin luonnon helmassa, järven rannalla. Pihapiirissä oli lehmiä, hevosia, lampaita, kanoja ja koiria. Tunnelmallinen Ranta-Keurula tarjoaa Bed & Breakfast majoitusta. Pihapiirissä olevassa rakennuksessa on kuusi huonetta, jotka on sisustettu erilaisilla teemoilla talonpoikaistunnelmasta rokokoohon. Näissä kahden hengen huoneissa on kaikissa oma suihku ja vessa.

Ranta-Keurula sijaitsee myös lähellä Etelä-Konneveden kansallispuistoa.

Saavuttuamme saatiin huoneet ja vaihdettiin nopeasti vaatteet. Vielä muutamaa päivää ennen oli luvattu ukkosta ja sadetta, mutta onneksi säätiedotus ei pitänyt paikkaansa ja nautittiin leppoisasta pilvisestä kelistä ja aurinkokin paistoi välillä pilvenraosta. Reissun ensimmäisenä aktiviteettina oli melonta yhdessä EräsPeten kanssa. Porukallamme ei ollut sen suuremmin melontakokemusta sitten rippikoulun, mutta onneksi saatiin opastusta ja homma alkoi sujumaan. Melonta reitti oli suunniteltu juuri meidän tasoon ja kiinnostukseen sopivaksi. Kaivattiin rentoa aktiviteettiä ilman pakollista suorittamista. Kierreltiin Ranta-Keurulan läheisyydessä olevia pieniä saaria, kuultiin paikan historiaa ja pysähdyttiin nauttimaan luonnosta ja hiljaisuudesta. Melonta oli ihanan startti meidän lomalle ja sen jälkeen nautittiin nokipannukahvit ja eväät Ranta-Keurulan kodassa.

Ensimmäisen illan suunnitelmat oli melonnan lisäksi saunominen. Ranta-Keurulassa ei vielä virallisesti ollut majoituskausi alkanut, joten saimme saunoa niin pitkään kuin halusimme. Meille lämmitettiin rannassa oleva puusauna. Uskaltauduttiin kastamaan talviturkit, ihailtiin upeaa auringonlaskua, saunottiin ja höpöteltiin pitkälle yöhön.

Hääninmäen uniikki näkötorni

Aamulla heräsimme Ranta-Keurulan upeissa maisemissa. Sää oli aivan täydellinen sillä päivälle oli luvattu +22 astetta. Ranta-Keurulassa ihana Mirja oli kattanut meille runsaan ja maistuvan aamiaisen. Aamiaisella oli tarjolla paljon lähiruokaa sekä omia tuotteita kuten omien kanojen munia. Puurokin oli tehty Konneveden myllyn suurimoista, kuten kaikki viljatuotteet ja puuron kanssa oli itsetehtyjä hilloja. Mirja oli myös aamulla leiponut meille mm. perunarieskoja.

Meillä oli lomalle buukattuna paljon ohjelmaa. Aamun ensimmäinen pysähdys oli Häähninmäen näkötornissa. Häähninmäen ulkoilualueella on rakennettu tämä upea ja uniikki näkötorni vuonna 2020. Näkötornin huipulla sijaitsee vuokramökki, josta avautuu upeat maisemat metsien ja järven yli. Häähninmäen näkötorni sijaitsee 500m päässä parkkipaikalta (Osoite: Häähnintuvantie 160. Kannattaa laittaa navigaattoriin Häähnintupa/Häähnintuvan parkkipaikka ja katsoa ettei navigaattori ohjaa Talkooahontielle. Sitäkin kautta pääsee, mutta oikea reitti on Häähnintuvalta, jonne matkalta löytyy myös opasteita. Nimimerkillä ”kokemusta”.)

Näkötornin vieressä sijaitsee kaikkien retkeilijöiden käytössä oleva autiotupa, Häähnintupa. Häähninmäellä on upeat ulkoilureitistöt, jossa on yli 35km pyöräily- ja patikointireittejä. Tämä ulkoilualue pyörii täysin vapaaehtoisvoimin eikä sillä ole valtionrahoitusta tai vastaavaa. Täytyy kyllä sanoa, että todella hyvin hoidettu ja siisti ulkoilualue, jossa olisi saanut varmasti koko päivän kulumaan ulkoillen.

Retkeilyä luonnossa

Näkötornin jälkeen meillä oli luontoretkeilyä yhdessä Luontovireen Marjon kanssa. Meille oli varattu ohjelmaksi Reipasvaellus joka ei kuitenkaan ollut mitään suorittamista. Reittiä suunniteltiin vielä päivän fiiliksen mukaan eikä ollut tarkoitus mennä mitään tiettyä reittiä. Marjo näytti meille Haukilammen ympäristöä ja kiersimme poluttomia reittejä ja salaisia noutiopaikkoja, joita ei retkeilykarttoihin ole merkattu.

Retkeilyn lopuksi syötiin lounas Tunnelmatuvalla. Lämpöisenä päivänä salaatti sopi paremmin kuin hyvin, jonka kanssa oli itsetehtyä perunarieskaa, leipää sekä jälkiruokana raparperipiirakkaa ja vaniljakastiketta. Tunnelmatuvan isoista ikkunoista aukeaa hienot näkymät järvelle. Marjo on myös yhdessä miehensä kanssa rakentanut Tunnelmatuvan pihapiiriin mm. oman nuotiopaikan.

Villiyrttejä ja jalkakylpyjä

Pienen patikoinnin ja lounaan jälkeen lähdimme kohti Juhlatalo Villa Mathildaa, jossa horta- eli villiyrttiohjaaja Eeva-Maija Lindqvist tutustutti meitä villiyrttien maailmaan. Ensimmäisenä siirryimme pihapiiristä metsän puolelle ”meditaatioaukiolle” luonnonhelmaan ja puiden ympärille. Aloitimme lyhyellä meditaatiolla ja rauhoituimme juuri siihen hetkeen.

Meditaation jälkeen kiertelimme pihapiirissä tutustumassa villiyrtteihin. Opettelimme yleisimpiä villiyrttejä kuten voikukkaa, nokkosta, maitohorsmaa ja poimunlehtiä sekä niiden käyttöä ja hyötyjä. Tällä kertaa emme valmistaneet villiyrteistä mitään syötävää vaan hyödynsimme ne hemmotteluun eli jalkakylpyyn. Jalkakylpy oli aivan ihana patikoinnin jälkeen. Istuimme ulkona ulkona, nautimme säästä ja Villa Mathildan upeasta ja kauniista pihapiiristä. Eeva-Maija teki vielä meille kaikille yksitellen kasvohoidot. Voiko täydellisempää rentoutumista voinut olla?

Vietimme ihanan hemmotteluiltapäivän. Iltapäivällä vielä joimme villiyrttiteetä ja Eeva-Maija oli leiponut meille suolaista piirakkaa ja tehnyt hortasalaattia sekä jälkkärit päälle.

sähköauton lataus ja kesän ekat pehmikset

Juhlatalo Villa Mathildasta lähdimme kohti yösijaamme Revontuli resorttia. Matkalla pysähdyimme kuitenkin lataamassa sähköautoani Jari-Pekka -huoltoasemalla Hankasalmella. Täältä löytyi auton pikalataus-piste ja sillä aikaa, kun auto latautui kävimme ostamassa hieman naposteltavaa ja evästä. Syötiin samalla myös kesän ensimmäiset pehmikset. Vitsit miten hyvää pehmis onkaan, sen aina unohtaa talven jälkeen.

Jari-Pekka oli helppo löytää sillä se sijaitsi täysin matkan varrella ysitien ja Pieksämäentien risteyksessä. Sieltä löytyy kahvila ja ravintola sekä ruokakauppa, josta oli helppo tehdä ostoksia mukaan.

Tähtitaivaita ja lasikattoja

Meidän reissun viimeinen majapaikka oli Revontuli resort, jossa meitä odotti rannassa kaksi erilaista lasi-iglua. Saimme käyttöömme neljän hengen kaksikerroksisen Tiglon sekä Deluxe-iglu. Molemmat oli aivan mielettömiä ja niistä avautui upeat maisemat järvelle. Iglut sijaitsivatkin ihan rannassa.

Tiglo oli kaksikerroksinen ja sisälsi pienen oleskelutilan sohvineen, keittiön, oman vessan sekä pienen saunan. Yläkerrassa oli neljä sänkyä. Deluxe-iglussa oli myös pieni keittiö, kylpyhuone, ruokapöytä ja upea makuutila. Majoituspakettiin kuului tervetuliais-skumpat, jotka korkattiin ja kilisteltiin ennen illallista.

En muista edes kuinka kauan olen haaveillut yöstä lasi-iglussa ja vihdoin se toteutui! Kokemus oli juuri niin mieletön ja upea kuin kuvittelin. Oli aivan huikeaa maata sängyssä ja katsella taivasta. Illalla satoi vettä, mutta se ei haitannut tunnelmaa. Oli siistiä, kun sadepisarat ropisivat ja valuivat kattoa pitkin. Aamulla taas aurinko pilkotti pilvienraosta. Fiilis oli hieman kuin olisi nukkunut taivasalla täydessä hiljaisuudessa.

Kolmen ruokalajin illallinen ja ulkoporeita

Meille oli varattu pöytä illalliselle Ravintola Aurorasta, joka sijaitsee Revontuli Resortin pihapiirissä. Söimme kolmen ruokalajin menuun hyvän viinin kanssa. Vaikka itse olen syönyt todella paljon erilaisissa ravintoloissa ja maistellut erilaisia menuita niin silti pääsin maistelemaan itselle uusia makuyhdistelmiä.

Meidän menu sisälsi:

Scampia ja parsaa sekä Sahrami-hollandaise-kastiketta

Ahventa ja korvasienirisottoa

Raparperijäätelöä ja pistaasikakkua

Menu oli sopivankokoinen ja maukas. Ei mitenkään liian erikoisia makuyhdistelmiä, mutta kuitenkin jotain peruslistasta poikkeavaa. Sellaista mitä ei tulisi tehtyä kotona. Itse arvostan sesonki- ja paikallisiaraaka-aineita, joita tässäkin menussa näkyi. Huomaa, että näihin menuihin on panostettu. Ravintola Aurora oli todella viihtyisä ja siellä on myös coctail bar, johon ei tällä kertaa jääty sillä lähdimme nauttimaan illallisen jälkeen vielä poreista. Vietimmekin illalla useamman tunnin rannassa olevassa porealtaassa ja välillä kävimme pulahtamassa uimassa, vaikka toukokuussa vesi oli vielä vasta noin kymmenen asteista.

Museokylä

Viimeisen päivän ohjelmana sijoittui lähelle Hankasalmen kirkonkylää. Vierailimme Museokylässä ja Halla tuvassa. Meillä oli oppaana Hankasalmen kotiseutuyhdistyksestä ihana Ulla, joka osasi kertoa todella paljon Hankasalmen ja Museokylän historiasta.

Hallan tupa itsessään on peräisin 1600-luvulta. Rakennus oli jo saanut ”hometalo-tuomion”, mutta se kunnostettiin Leader-rahoituksella ja noin 10 000 talkootunnilla. Hallan tupa peruskorjattiin täydellisesti 2018-2020 perustuksista vesikattoon, myös piha salaojitettiin. Peruskorjauksen tavoitteet olivat kosteusvaurioiden korjaaminen, esteettömyys ja vanhan arvorakennuksen kunnioittaminen. Korjauksissa ei käytetty muovia tai kemikaaleja. Nyt rakennus on puhdas ja upea. Se toimiikin myös juhla- ja kokoustilana.

Museokylä koostuu useammasta rakennuksesta ja esineistä eri aikakausilta, jotka on tuotu ympäri Hankasalmen kylää. Itseäni kiinnostaa historia ja millaista elämä on ennen ollut. Ajattelen myös, että vanhoista ajoista voi myös oppia paljon ja hyödyntää nykyaikana. Vaikka nykyään on keksitty paljon uusia hyviä keksintöjä (esim. sähkö, valaistus, kodinkoneet) niin silti vanhalla kansalla on myös ollut paljon viisautta. Itseäni erityisesti kiinnosti kansanparantaja ja hänen käyttämät kasvit lääkityksessä.

Vanhalla viljamakasiinilla oleva Esinemuseo oli myös kiehtova. Mitä kaikkea ennen on ollutkaan. Söpöjä oli myös muutama itsetehty lelu, jonka joskus joku isä on mahdollisesti lapselleen tehnyt. On mielenkiintoista ajatella millaista elämä on silloin ollut kun esineitä on käytetty.

Herkkupuoti ja lounasta

Museokylän jälkeen lähdimme lounaalle Hankasalmen kirkonkylälle. Aivan keskellä Hankasalmen kylää torin laidalla sijaitsee vaaleanvihreä talo. Talossa on Herkkupuoti ja kahvila Melli-Elli Tässä karkinvärisessä talossa on ennen sijainnut karkkikauppa ja sisällä voikin vielä aistia vanhanajan tunnelmaa. Kahvilassa on saatavilla erilaisia herkullisia vitriinituotteita kuten kakkuja ja leivoksia sekä sen lisäksi lounasta. Me söimme todella maukasta kalakeittoa ja jälkkäriksi kakkupalat.

Kehonhuoltoa ja rentoutumista

Lomalle viimeinen pysähdys oli Voimanpesässä johon meille oli varattu kehonhuoltoa ja rentoutumista. Tämä oli erittäin hyvä vielä loman päätteeksi ennen kotimatkaa. Rauhoituimme ensin juttelemalla ihanan Johannan kanssa ja saimme mesiangervomehua. Juttelimme Voimanpesästä ja sen palveluista ja yrityksen ideologiasta.

Voimanpesä toimii Johannan kotona ja siellä on tehty erittäin viihtyisät tilat yritykselle. Kehonhuolto tehtiin meidän toiveiden mukaan ja mitä me kaipasimme. Kävimme läpi rentoutuksia ja ylävartaloa kuten niska- ja hartiaseutua. Itse pääsin alun rentoutuksissa hyvin hyvin rentoutuneeseen tilaan ja nukahtelin mikrosekunneiksi. Ennen itselleni ei ole ollut helppo saada kehoa rentoutumaan ja ajatuksia pois, mutta epäsäännölliset meditaatiot ovat auttaneet ja nykyään on ihanaa, kun saa rentoutuksista vielä enemmän irti. Tämäkin on vain harjoittelun tulosta.

Tuntui, että viimeisenä kehonhuollossa vielä kuuntelimme kehoa ja latasimme akkuja arkeen paluuta varten. Keho- ja mieli tuntui levänneeltä ja virkeältä. Oli ihana lähteä takaisin kotiin, kun oli kerännyt voimavaroja arkea varten. Koen itse todella tärkeäksi, että kiireisten ruuhkavuosien keskellä myös vanhemmat saavat omaa aikaa ja lomaa, jotta jaksaa taas arjessa. Pieni lapsi vaatii kuitenkin paljon läsnäoloa ja huomaan koko perheen tunnelman olevan kireämpi, kun olen väsynyt.

Kolmen päivän reissu Hankasalmella tuli erittäin tarpeeseen ja oli ihana viettää se ystävien kanssa. Kerrankin oli aikaa vain olla yhdessä rauhassa ja tehdä kaikkea kivaa. Meillä oli niin kivaa ja ei varmasti jää viimeiseksi tyttöjen reissuksi!

Hankasalmella on todella paljon tekemistä ja käymisen arvoisia kohteita, joihin emme kaikkiin kerinneet. Sain vinkkiä useammalta seuraajalta Hankasalmen aseman kirpparista. Valitettavasti emme sinne kerinneet, vaikka olisin siellä halunnut käydä. Tutustu lisää Hankasalmen matkailuun ja kohteisiin tästä.

Kiitos Hankasalmen kunta ja kaikki yrittäjät ja yritykset ♥ Aivan mielettömän huikea reissu Hankasalmella, jota muistelemme ystävien kanssa varmasti vielä kiikkustuolissa. En ymmärrä miten reissuun oli valittu juuri sellaiset yrittäjät kenen kanssa synkkasi heti. Oli juuri sellaisia ajatuksia ja arvomaailmoja kuin itsellä. En usko, että tämä jää viimeiseksi reissuksi Hankasalmelle nimittäin paljon jäi nähtävää ja tänne haluan uudestaan!

Onko teillä jotain kesälomasuunnitelmia?

Entä onko Hankasalmi entuudestaan tuttu?

LUE MYÖS:

DIY Hiusgeeli

10 kysytyintä kysymystä sähköautoilusta

Ainoat 10 lelua, jotka lapsi ”tarvitsee”